Saturday 31 January 2015

Mempunyai kelayakan tinggi, tetapi permohonan pinjaman ditolak bank komitmen tinggi

Q: Permohonan pinjaman saya bersama bank baru-baru ini ditolak bank sebab masalah komitmen tinggi! Boleh tolong ejas ke?

A: Sejumlah pembayaran komitmen pinjaman anda, baik didalam slip gaji, ataupun diluar slip gaji, tidak dapat diejas atau angkanya diubah sebab mereka telah tersimpan dalam sistem CCRIS. Yang boleh buat adalah mencari skim pinjaman peribadi yang boleh menerima pinjaman anda walaupun anda ada sejumlah komitmen yang tinggi dan pernah ditolak bank.
Komitmen atau DSR adalah dilema yang sering dihadapi para pemohon semasa memohon pinjaman peribadi dari bank-bank. 

Semua pembayaran pinjaman diluar daripada slip akan diambil kira sebagai liabiliti atau komitmen, tetapi pendapatan sampingan diluar daripada slip gaji tidak boleh di ambil kira sebagai kelayakan. 
 
DSR atau Komitmen adalah pengambilan semua pembayaran didalam dan diluar daripada slip gaji terkini dan ia dianggap sebagai faktor utama semasa mengira jumlah pembiayaan yang anda layak. 

Sebelum Ogos 2013, para pemohon boleh dapat kelayakan dan kelulusan bergantung kepada butiran-butiran dalam slip gaji sahaja. Kini bank-bank dikehendaki oleh Bank Nagara untuk semak jumlah komitmen luar daripada slip gaji semasa membuat pengiraan kelayakan. 

Kesan komitmen luar (bergantung ke jumlahnya) mungkin akan mengurangi jumlah pinjaman yang anda layak (reduced loan) atau sekaligus menyebabkan anda tidak layak buat pinjaman.

Contoh:
  • Gaji Pokok + Elaun = RM3,500
  • Potoangan = RM500
  • Gaji Bersih = RM3,000

Berdasarkan slip gaji sahaja, anda layak buat pinjaman dengan ansuran RM1,600, tempoh pembayaran RM10 tahun & jumlah pinjaman RM139,200.
Tetapi apabila bank-bank buat semakan sejumlah komitmen luar, ternyata kelayakan anda menjadi negatif disebabkan pinjaman perumahan RM800, pinjaman kereta RM650 dan kad kredit RM500 !

Bank-bank akan ambil kira semua pembayaran yang diatas nama anda, walaupun  komitmen itu adalah dibiayai oleh pihak keitga.  Contoh: Anda mempunyai pinjaman kereta diatas nama anda, yang dibiayai dan dipakai oleh adik anda. Mungkin kerana adik anda tidak mempunyai syarat yang cukup untuk memohon pinjaman kereta dan dia minta tolong anda untuk pakai nama anda buat pinjaman tersebut.
Sekarang adalah masa untuk anda membeli rumah dan ternyata permohonan anda ditolak disebabkan pinjaman kereta yang anda ambil dua tahun yang lalu!

Bagaimana cara mengatasi isu-isu komitmen luar?

Pemprosesan pihak kami akan segera hubungi anda untuk maklumat dan tindakan lanjut, termasuk cara untuk mendapatkan kelulusan pinjaman walaupun baru-baru ini permohonan anda ditolak bank-bank.

Hanya dengan satu keping borang permohonan, anda akan dapat semak kelulusan dengan semua bank-bank, MBSB dan koperasi-koperasi. Anda akan dapat salinan laporan yang mana bank-bank atau koperasi-koperasi yang boleh meluluskan permohona pinjaman peribadi anda.

Masalah Komitmen Tinggi
Semua skim pembiayaan bank ada mengambil kira komitmen luar slip gaji. 

Q: Cara mengatasi masalah komitmen tinggi? 
A: Lengkapi borang dengan dokumen sokongan yg diperlukan. Pemprosesan kami akan usahakan 'adjust' & semak skim bank yg boleh meluluskan permohonan anda. Proses tersebut akan ambil masa 2-3 hari. 

Sila lengkapi borang dengan dokumen sokongan. Staf pemprosesan akan segera hubgi anda jika sudah dapat persetujuan kelulusan dari salah satu bank diatas. 

Sila ambil maklum bahwa semua permohonan adalah tetakluk kepada kelulusan bank. 

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda

    ReplyDelete